בתים וגנים: בילוי כפרי עם הפיהרר

הסיפור הזה פורסם בהבלטה בגארדיאן אבל לא ראיתי איזכור שלו בעיתוני ארצנו. נדמה לי שרק בזכות הפנינים שלהלן הוא ראוי לתשומת לב:

 

 "…הבית לא היה בעבר אלא בקתה, אבל הֶר היטלר יכול היה לפתח אותו מכיוון שספרו "מיין קמפף" הפך לרב-מכר כה מדהים…מערך הצבעים בכל חדריו של בית-הכפר הבהיר והמרווח הזה הוא ירוק-ירקן בהיר. הפיהרר עצמו אחראי לעיצוב, לדקורציה ולריהוט, והוא גם האדריכל. יש לו תשוקה מיוחדת לפרחים טריים בביתו…רק לעתים נדירות הוא לבדו במסתור ההררי שלו. הוא מתענג על חברתם של אורחים מבריקים, בעיקר ציירים, מוזיקאים וזמרים. כמארח, הוא מספר-סיפורים משעשע…מוזר לראות את דמותו החסונה של פילדמרשל גרינג, מפקדו של חיל-האוויר האימתני ביותר באירופה, יורה בתורו בחץ-וקשת אל דמויות-קש במטווח 25 רגל…"

הציטוטים לקוחים מכתב-העת האנגלי "בתים וגנים,"  נובמבר 1938; לאחר האנשלוס, לאחר הפלישה לצ'כוסלובקיה ושבועות ספורים לפני ליל-הבדולח.

סיימון ולדמן, איש הגארדיאן, נתקל במאמר באקראי ופירסם אותו בבלוג  שלו, ואז גילה שמספר הכניסות עלה מכמה מאות ל-10.000 ביום. בתמימותו, כתב לעורכת כתב-העת "בתים וגנים", שעדיין מוסיף לצאת לאור, נשען על מסורת מפוארת. התשובה לא אחרה לבוא: העורכת כתבה לו שפרסום צילומי המאמר באתר שלו הם הפרה של זכויות יוצרים, והוא מתבקש להסירם…

ולדמן השיב לה בנימוס: הוא אמר שהוא מתייחס ברצינות רבה לעניין זכויות יוצרים, אבל נדמה לו שהם קצת כבדים בעניין הזה – אחרי הכל זהו מסמך היסטורי; חוץ מזה רבים ודאי כבר העתיקו את הדפים. הוא הציע לכתב-העת לפרסם את המאמר באתר שלהם, עם כל אזהרות הנחוצות בדבר זכויות יוצרים. את ההתכתבות כולה פירסם בבלוג שלו – וזכה למבול אדיר של תגובות: האשימו אותו בנאציזם מצד אחד, והוא זכה לנאצות אנטישמיות מצד שני. הוא אומר שכצפוי הדפים הועתקו לאתרים רבים, כולל ישראליים.

בין השאר כתב לו היסטריון בשם אריק ברוק שהתמונות במאמר לא צולמו ע"י "בתים וגנים" אלא ע"י צלם-החצר הנאצי היינריך הופמן. ומי כתב את הטקסט? ולדמן אומר שלא היה מתפלא לגלות שזה היה גבלס. אחר כך נכנסו לתמונה עוד גופים מכובדים, בהם חוקרי שואה, וכתב-העת נאלץ להודות שלמען האמת אין שום דרך לוודא למי שייכות זכויות היוצרים לאחר 65 שנה. עדכונים אחרונים לפרשה: היא כבר "נחשפה" בשנת 1998, והדבר פורסם בכמה עיתונים; אחת ההשערות היא שהטקסט נגנב מכתב-עת אחר שערך ביקור נימוסין אצל הפיהרר, "חיי כפר," במרץ 1936.

 

(עכשיו מתבקשת הערה מהורהרת, או מרירה, או שנונה, על עוורונם המטופש, או הזדוני, של עיתונים, עיתונאים ואמצעי-תקשורת מזן מסויים. אבל אין לי כוח לזה. והמגיב יגיב.)

המאמר בגארדיאן

צילומי המאמר המקורי

2 תגובות בנושא “בתים וגנים: בילוי כפרי עם הפיהרר”

  1. נו, אם ברוה"מ צ'מברלין נפלה שלהבת, מה יגידו אזובי "בתים וגנים"? העוורון – מחלה כללית הוא.

  2. יקירי
    זה קטע מדהים. אין כמוך לאתר אותם.
    שלך
    שכנך לירנטון הנכספת
    יגאל

השאר תגובה