שלוש זוטות מן העולם הגדול

חיפושיות

אני יודע שיש רבים שנמאס להם מן המיחזור האינסופי של הביטלס, אבל זה רעיון מבריק שעוד לא נתקלתי בו: ספנסר לי מבי.בי.סי. ליברפול עורך את האלבום האחרון של הביטלס, זה שמעולם לא נעשה. קוראים לו 'Finishing School' והוא מבוסס על שירי סולו מהתקופה שמיד לאחר הפירוק. הכנתי לי עותק אחד במזקקה הביתית שלי, והתוצאה, לדעתי, נפלאה. בעיקר האריסון. מן הסתם רק לחסידים מובהקים.

 

פרושים 

אתמול היה יום ההולדת של צ'רלס דארווין. אמנם מנחם בן ודרעי לא מחזיקים ממנו, אבל אחרים דווקא כן. אחד מהם הוא פיטר סינגר, (אבי זכויות בעלי החיים.) כמה אירגונים הכריזו על מסע לקידום דמותו ורעיונותיו. בויכוח, שלמרבה התמיהה עדיין מתנהל פה ושם, אפילו בלהט, בין דארוויניסטים ל"בריאתנים", יש שתי נקודות יתרון לדארווין. האחת, שהוא צודק. השנייה, שנותרה מוצנעת משום מה, חשובה לדעתי לא פחות – שסיפור החיים-עלי-אדמות שהוא סיפר הרבה יותר מעניין מכל השאר. הנאראטיב, זה כל העניין.   

לוויתנים

לפני כמה ימים נסחף לוויתן מת לחוף חיפה. כנראה שהסתבך ברשת דייגים. נסעתי לראות אותו אבל אחרתי – לקחו אותו לביופסיה במכמורת. זאת היה לוויתנית מן הסוג "מינקה" (Minke). אלה הקטנים ביותר, הנפוצים ביותר, ובין הניצודים ביותר מכל הלוויתנים. מסתבר שיפן ונורווגיה, ציידות הלוויתנים הגדולות, טוענות שהן צדות רק אותם; אבל כשעושים בדיקות די.אן.איי. לבשר לוויתני "מינקה" שנקנה בשווקים ביפן מוצאים שבעצם הבשר שייך לזנים אחרים, נכחדים. ציטוט ממכתב שקיבלתי: "גם דולפינים הם בעצם לוויתנים. וגם רוב האנשים שאתה פוגש היום – מתבודדים, נמצאים בסכנת הכחדה, ולא יכולים למצוא בן-זוג בגלל הרעש המחריש של מכונות הסחר."

10 תגובות בנושא “שלוש זוטות מן העולם הגדול”

  1. דווקא בעניין הנאראטיב אני לא בטוח. הסיפור על בראשית ועל גן עדן הוא לא רע בכלל. עובדה שתפש כל כך הרבה אנשים, כל כך הרבה זמן. ובעניין המזקקה הביתית, עוד נדבר.

  2. שקלתי את זה בכובד ראש. מיתוסים של בריאה, ובראשם סיפור בראשית, לא זקוקים להגנה – הפופולריות מדברת. אבל סיפור האבולוציה פשוט טוב יותר, לטעמי.

    מדגים את זה היטב ריצ'רד דוקינס, (האפיפיור של הדארוויניזם האורתודוכסי) בפרק הפתיחה של אחד מספריו, בו הוא מספר על הרצאה די משעממת ששמע על התאנה, בהקשרים מיתולוגיים-אמנותיים-היסטוריים, ואז מביא את הסיפור המדהים באמת של החיים בתוך התאנה, הצרעות המאביקות וכן הלאה.

  3. דיינג'רמאוס הולך להפיק ולהוציא השנה את 'האלבום האפור', שיהיה מיקסים של האלבום השחור של ג'יי זי המעורבבים במוזיקה של האלבום הלבן של הביטלס. זה צריך להיות מצויין, דיינג'ר הוא מפיק יוצא דופן. אתה לא נראה לי ממש איש של היפהופ, אבנר, אבל בכל זאת 🙂

    קראתי את דוקינס ואני גם חושב שסיפור הבריאה טוב יותר. אתה יודע, שלא כמו האבולוציה, הוא נכתב כדי להגיע ללב אדם. זה נותן לו יתרון בשוק.

  4. אבנר,
    שנינו הרי נגועים ברציונליזם. תן לנו משהו מדוקינס, גולד וסאגן (אלופי הרומנסה של המדע) ואנחנו קונים. לאו דווקא בגלל המילים המעודנות אלא בגלל שיש לנו תחושה שזו האמת. לסיכום, אני קונה את סיפור האבולוציה בגלל שהוא נכון יותר. לגבי יופי, לכל "סיפור", יופי משלו. אבל אני, יש לי חולשה ניכרת למיתוסים.

  5. סג, שמעתי על האפור, וזה נשמע מעניין. אגב, איך נראה איש של היפהופ?
    הגדולה של הסיפור המדעי, לדעתי, היא שהוא לא מקובע בנוסחאות והוא משתנה כל הזמן. אגב, לא דיברתי על יופי, אלא על עניין – אבל גם הרבה יופי יש שם.

  6. אני עצמי דארוויניסט בהשקפתי אבל אני רוצה לעמוד כאן על נקודה חארת. העובדה שהתיאוריה של דארווין מעניינת יותר מזו של הבריאתנים אינה רלוונטית לצורך השאלה אם היא נכונה אם לאו. תיאוריה יכולה להיות משעממת עד מוות ויחד עם זאת גם נכונה.

    אשר לפיטר סינגר, סיפור קטן ברשותכם. בשעתו שימשתי כדובר תנועת שינוי. התחלתי לעבוד שם כמה חודשים לפני שהוזמן טומי לפיד לעמוד בראשה, ובהנהגת התנועה (שעל הפיירול שלה היו שלושה וחצי אנשים, בערך) עמד אז אברהם פורז. פורז הוא אולי הח"כ הבולט ביותר שעוסק בנושא זכויות בעלי החיים. הנושא נמצא ממש בדמו: הוא יזם חוק לקביעת גודל מינימלי של כוורות דבורים, חוק לאיסור פיטום בכפייה של אווזים וכן הלאה. בשלב מסוים, הוא החליט שכל עובדי התנועה צריכים להשכיל קצת בהקשר הזה. הוא הלך, אפוא, וקנה בכספו כמה עשרות עותקים של "שחרור בעלי החיים", התנ"ך הסינגרי לעניין זכויות החי, וחילק אותם לעובדיו.

    (אגב, למי שיש ספק בעניין, זה לא היה שוחד בחירות. בניגוד לפוליטיקאים אחרים שהביוגרפיות שלהם מופצות ברבבות ובמאות אלפים טרם בחירות, בעלי החיים לא התמודדו בבחירות לכנסת. פורז דווקא כן, אבל נדמה לי שלא על הטיקט הזה רצה שינוי לבחירות 99).

  7. אורי – ברור ש"מעניין" אין פרושו "נכון" זה נאמר בחצי חיוך.
    ותיזהר כשאתה מצהיר שאתה "דארוויניסט." אם הכוונה להשקפה בעניין עולם הטבע, הכל בסדר. ברגע שמנסים להדביק לזה הקשרים חברתיים-פוליטיים, זה הופך מתועב.

  8. זה בסדר, הניחוש שלך סביר וגם מדוייק.
    אני לא מבין כלום בהיפהופ, אבל זה נובע בעיקר מחוסר זמן, לא העדר סימפטיה.

השאר תגובה