עקרון הדגל הלבן

ערוצי הטלוויזיה מנערים את האבק ומוציאים מן הנפתלין המון מומחים צבאיים ופוליטיים להסברת המצב הנוכחי ומתן עצות לדרג הפוליטי והביטחוני; המגמה הזאת, וגם הקטע הזה של ציפר, הזכירו גם לי משהו ישן וטוב: ספר ורוד בכריכה קשה שנתקלתי בו כמעט אקראי בימי לימודי: עקרון הדגל הלבן. אני לא זוכר בוודאות, אבל נדמה שעל מדפי הספרייה באוניברסיטת חיפה הוא ניצב לצד ספרי תיאוריה ומחשבה בנושאי יחסים בינלאומיים, גב-אל-גב עם טובי ההוגים המדיניים והצבאיים – לידל-הארט, לאו-טסה וקלאוזוביץ.

המחבר הוא שמעון צבר – סופר ("טוסברנהינדי הגיבור"), מאייר, רדיקל, מומחה לפטריות וגולה פוליטי; הספר הוא התמודדות רעננה ומאתגרת – ובעיקר, מצחיקה מאוד – עם שאלת הניצחון והתבוסה במלחמה. התזה שלו אינה מורכבת: שאלת היסוד המחוצפת שלו היא האם כדאי לנצח במלחמה; תשובתו החד-משמעית, לאחר בחינה אמפירית של תוצאותיהן של כמה מלחמות בולטות – בהן מלחמות העולם – היא שעדיף להפסיד. וזוהי רק נקודת המוצא. מכאן והלאה הופך הספר למדריך מעשי, פוליטי וטכני, שנועד לסייע למקבלי ההחלטות להפסיד במלחמה.

לפני עשרים שנה הספר נראה לי שנון ומצחיק, ובעל מסר סמוי אך מובן מאליו של התנגדות למלחמה. הניתוחים הפסאודו–מדעיים האבסורדיים שלו האירו באור יקרות את האבסורדיות של אלה המתיימרים לניתוח רציונלי וריאליסטי של המציאות. אבל הייתי בטוח שהספר כבר איבד מעוצמתו במאה ה-21; שהוא נכתב מתוך ההיגיון של מלחמות המאה העשרים, השונות במהותן מהמלחמות שבפניהן ניצב העולם היום. שכבר קשה להבין את הבדיחות שלו. במיוחד בזמן מלחמה. שכמו עוד ספרים קלאסיים, נצחיותו די מוטלת בספק.

חיפוש ברשת העלה שהספר יצא מאז בהוצאה מחודשת, ואחד התקצירים שלו גרם לי לעצור ולחשוב שאולי טרם עבר זמנו. להפך – התגנב ללבי החשד שמישהו שם למעלה מעיין בו בתשומת לב, ואף מוציא מסקנות אופרטיביות. שימו לב לטקסט המעניין הבא, באחד האתרים בהם נמכר הספר:

"

בין השאלות שעליהן עונה שמעון צבר בחוכמה ושנינות:

 

* איך להרוס כלכלה משגשגת

* איך להוריד את המורל הלאומי* איך לנהל מדיניות חוץ מבולבלת

* איך לאמן את הצבא לתבוסה

* מהי הזווית המדויקת בין היד לכתף המסמנת כניעה

ובעיקר –

* מה לעשות כאשר כוחותיך נהנים מיתרון מוחלט.

בונוס מיוחד: 32 דרכים לבדר את עצמך במחנה מעצר, וכיצד להתגונן מהאשמות בפשעי מלחמה.
מלווה בשפע איורים ומפות. "

 

הרשימה הזאת בהחלט גרמה לי לתהות אם מישהו לקח ברצינות את התזה של צבר והחליט ליישם אותה בשטח. ימים יגידו.

מתוך הספר:
"..ומי מנוסה יותר בתבוסה מאשר העם היהודי? הם היו המובסים המקצועיים של העולם במשך אלפיים שנה. כמעט אי אפשר לחשוב על תבוסה או מפלה שהם לא סבלו. ובכל זאת הם שרדו את כל מנצחיהם. איפה הן הממלכות אשר הרסו את ישראל? היכן המצרים והבבלים העתיקים, היוונים והרומאים אשר שרפו את בית המקדש שלהם? כולם נכחדו, נעלמו מהמפה הפוליטית. והיהודים המובסים עדיין כאן, עם די מרץ בעצמותיהם הזקנות להתחיל מחדש…"

3 תגובות בנושא “עקרון הדגל הלבן”

השאר תגובה