איפה יוסל'ה, וכמה שיניים יש לו?

מפגש פתאומי וישיר עם יקום רוחני מקביל, שונה באופן דרמטי מהמוכר, טומן בחובו הפתעות מסקרנות. לפני כמה ימים, בנסיבות שלא כאן המקום לפרטן, שמעתי דרשה מפיו של רב צעיר בעל סבר פנים יפות. אני לא שומע דרשות באופן סדיר – בעצם, בכלל לא – אף פעם – אבל על פי הקריטריונים שלי, שאולי הם מחמירים-מעט, הרב לא היה דרשן מן המעולים, וקצת קשה היה לעקוב אחר חוט-מחשבתו שהמריא, התפתל, צנח ופרכס במסלולים לא צפויים, כמו חוט של עפיפון המיטלטל בפראות ברוח, מוטח אל הקרקע ומסתבך לבלי-התר. בכל אופן, שתי תגליות מרעישות עלו מתוך דבריו, אחת נוגעת לאורתודנטיה והשנייה לפרשייה היסטורית נודעת משנות השישים.
 
קשה לי לשחזר את המהלך הרטורי שהוביל לדיון בשיניים – אני חושב שזה היה קשור ללשון הרע – אבל הרב גילה למאזיניו שליהודים יש 32 שיניים (ל"ב, כמניין הפתילות בציצית, או השנצים בפתיליה) בשעה שלגויים, וזוהי עובדה ידועה, לדבריו, יש רק 31. מכיוון שהקהל הקטן הקשיב בנימוס ולא אכל בזמן הדרשה לא נרשמו מקרים של הקדמת קנה לוושט מחמת ההפתעה, אבל מישהו בקהל – אוקיי, מודה, זה הייתי אני –  הקשה קושיה בעניין גרים: האם מי שגויר לחומרה מצמיח שן נוספת? על כך ענה הרב במיומנות שקודם כל, "אין מקשים על הדרשן", ושנית, גרים אינם אלא יהודים עוד מימי אברהם אבינו, וגיורם אינו אלא החזרה של נשמותיהם הטהורות למקורן, או בדומה לכך. כלומר גוי הוא גוי ולנצח יחסר מעט מיהודי ויאלץ ללעוס עם שן אחת פחות. לא היה רופא שיניים בקהל על מנת לגבות את ההצהרה המפתיעה הזאת.
 
התגלית השנייה נוגעת לפרשה שאזרחים ותיקים זוכרים היטב, אם לא ממקור ראשון אזי מנטייתה התקופתית של התקשורת לחזור ולעסוק בה בימים של מצוקת חומרים: פרשת יוסל'ה שוחמכר, הילד אשר ב-1960 נחטף, כך חשבתי תמיד, בידי סבו, והגיע לחסידות סאטמר בניו-יורק, שם חי עד שנמצא על ידי המוסד. מתברר שהמציאות המקבילה שונה לחלוטין מזו המוכרת לנו, והילד יוסל'ה, או מוישה'לה, שוחמכר הקטן נחטף בידי מחבלים עלומים והוחזק בדירת סתר בלונדון, שאת מיקומה המדויק, כמו גם את שעות הארוחה של החוטפים ופרטים מוכמנים אחרים, גילה הצדיק ובעל הנסים הרב פינטו לאביו של הילד החטוף, וכך התאפשרה החזרתו לחיק קהילת בעלי 32 השיניים ובא לציון גואל.
 
אני לא סבור שאפשר להסיק איזו מסקנה או להפיק איזו תובנה מכל האמור לעיל, ומביא את הדברים כפי שהם להנאת שוחרי הפלאים הקטנים של עולמנו. אולי יש אי מי בקרב ציבור הקוראים – סוכני מוסד, שינניות או פילוסופים של המדע –  שיכולים לשפוך אור נוסף על האמור לעיל, ועל מידת התקבלותן של התזות המעניינות הלו בציבור. חג שמח.   

11 תגובות בנושא “איפה יוסל'ה, וכמה שיניים יש לו?”

  1. ולא כאן לצידנו…

    אידיוטים יש בכל מקום וחברה- מול רמה מזהירה כזאת של פנינים אני אישית מעדיפה לנתק מגע ודי.
    חגשמח!

  2. ביתד נאמן מפי רבי חיים קנייבסקי, ראש הציבור הליטאי. הקביעה שלו מבוססת על "מדרש תלפיות" שהוא אוסף של מדרשים ואגדות מאת רבי אליהו הכהן מאיזמיר, שנפטר בשנת תפ"ט (1728).

    מי שעיניו בראשו (ושיניו בפיו), גם אם הוא רב, אמור לראות מייד את השטות שבקביעה הזאת. ראה דיון בפורום חרדי בעניין זה:
    http://hydepark.hevre.co.il/topic.asp?topic_id=626657&forum_id=1364

    וכשמספרים לי על גלגול נשמות אני בדרך כלל שואל את הדובר איך יכול להיות שהיום יש בעולם יותר יהודים (וגויים) מאשר היו אי פעם ובפרט ביציאת מצרים – מאיפה באו כל הנשמות החדשות הללו והאם זה לא סותר את תיאוריית גלגול הנשמות? זה בדרך כלל משתיק אותו לזמן מה.

    לשמחתי יש ליהדות גם פנים (ורבנים) נאורים יותר מאלה. חג שמח.

  3. מאז שעקרו לי את הטוחנת התחתונה משמאל.

    אריסטו אגב קבע שלגברים יש יותר שיניים מלנשים. והוא עוד היה נשוי – בניגוד לדרשן, שלהגנתו ייאמר שאולי לא היתה הזדמנות לבחון את התאורייה בעצמו.

    חג שמח!

  4. ובאשר לקצב זה מזכיר לי סיפור מארה"ב. השחור ההוא נוסע מניו-יורק לבקר את משפחתו באלבמה. והנה לא עלינו חוטף כאב שיניים נוראי בצפון קרולינה. אין מה לעשות, עוצר בעיירה קרובה נכנס לרופא שניים לבן, כמובן. מתישב והרופא פוקד עליו:ספר מה כואב לך. הנ"ל מספר ומתפתל מכאב. אומר לו הרופא אין ברירה חייבים לעקור את השן הרעה וזה יעלה לך כך וכך אלפי דולרים. אומר השחור, המופתע, אבל בניו-יורק אצל רופא השיניים היהודי הטוב ביותר זה כמאה דולרים לכל היותר כולל הרדמה והכל. אומר לו הרופא כאן זה לא ניו-יורק ואני לא יהודי. כאן שחור לא פותח את פיו לאדם לבן ומשום כך אנחנו עושים זאת אנלית-רקטלית וזה ניתוח מסובך. כך שייתכן שקצב גם הוא עסק בבדיקה הנ"ל אבל בדרך מסובכת. חג שמח וכשר ושנשמע רק דברים טובים מהקרובים והרחוקים ששוכבים הלילה באמבושים בשביל שחלק מאוהבי השלום יוכלו לנסוע בבטחה לטוסקנה וייזכרו שלא מזמן מסיבות דומות גם הוצאת שיניים ליהודי באירופה הייתה ניתוח מסובך מהסיבות הנ"ל.

  5. תודה על ההפנייה, שיערתי שהאיש לא בדה את העניין מלבו אלא הסתמך על דבר מה

  6. העולם טועה בשלוש
    כשוחר הפלאים הקטנים של עולמנו, נהנתי מאד.
    תודה לרוני ה. על ההפניה לדיון המרתק בפורום.
    ציטוט שאהבתי מהדיון שם:
    "כפי שאמר ר' דוד : העולם טועה בשלוש. חושבים שתלמיד חכם אינו טועה אף פעם, וחושבים שאם טעה שוב אינו תלמיד חכם.וחושבים שטועה הוא תלמיד חכם. "

    אבנר, כיורד ים, אולי תתענין בסרט הבא:

    החול והים

    60 שנה אחרי אקסודוס – מנהיג המעפילים ורב החובל נפגשים.

    בהקרנת בכורה בסינמטק תל אביב – 2.5 יום שישי בשעה 16:00

    וב 8.5 יום העצמאות, בערוץ 8

    סרטם של יעל קיפר ורונן זרצקי

    צלם: עודד קמחי

    עורכת: הדרה אורן

    בתמיכת : נגה תקשורת – ערוץ 8, הקרן החדשה לקולנוע ולטלוויזיה,

    Ideas for films (צרפת)

  7. אני כל כך אוהבת לקרוא סיפורים
    וכל סיפור פשוט מעניק חוויה וזווית ראיה אחרת ושונה
    אהבתי את הכתבה
    מאודנחמד

  8. איתי, האם יש אפשרות לראות את הסרט החול והים בפורמט בייתי?

    כמו כן הייתי ממליצה על הסרט "ילדי אקסודוס,
    סרט מרגש ומאוד מעניין

השאר תגובה