שוואנקמאייר?

זכרו את השם. אם תוכלו.

יאן שוונקמאייר, ( Jan Svankmajer ) זה השם. בערוץ יס 3 שודרה עכשיו הגירסה שלו ל"אליס", מ-1987, עיבוד מחוספס, אפל, פסיכוטי – הראשים אצלו נערפים באמת – ועם האליס המתוקה ביותר שראיתי מעודי, אחת כריסטינה קוהוטובה. שוואנקמאייר הוא אמן צ'כי, גאון אנימציה ובמאי, אבל אם אני צריך לספר עליו למישהו אני לרוב שוכח את השם.

מדי פעם – אין לי מושג לפי איזו חוקיות – משדר אותו ערוץ 3 סרטי אנימציה קצרים שלו. באנגליה ראיתי סרט באורך מלא שלו, אוטיק הקטן – במקור Otesánek – עלילה המבוססת על אגדת עם, סיפור מפחיד מאוד על יחסי הורים-ילדים, וגם עבודות וידאו בטייט-מודרן; הדימויים החזותיים שהוא יוצר נצרבים בתודעה: הם מדהימים, מבעיתים, מסחררים, וכל זה בלי התקציב של מאטריקס ובלי מחשבי-על. רק כל מיני גרוטאות, בובות עץ וסמרטוטים, חימר ואלמנטים דומים של לואו-טק.

 לאתר די מקיף המוקדש לו.

3 תגובות בנושא “שוואנקמאייר?”

  1. זהו, לדעתי, שם הסרט "אוטיק", לא?
    בכל מקרה, ראיתי שלושה סרטונים קצרים שלו בסינמטק, כמו גם את "חבית ללא תחתית". שוונקמאייר מופרע לגמרי, במובן הצ'כי של המלה.

  2. נשמע מתאים, סביר שהסרט תורגם כך. השם שייך לגיבור של אגדה ידועה (לילדים צ'כים לפחות). באנגלית קראו לזהLittle Otík .

  3. לפני שנתיים שלוש הקרינו בסינמטק רטרוספקטיבה חלקית של סרטיו.
    לטעמי, שוואנקמאיר הוא אחד מבמאי הקולנוע הגדולים. ראה למשל את סרטו Conspirators of Pleasure מ- 1997, שם לאורך 85 דקות אין מילת דיאלוג אחת, ובכל זאת מועברת עלילה מרתקת על שישה אנשים עם סטיות מיניות לא קלות.

    ובלי קשר: אמנם מחמאות לא מובילות לדיאלוג, ובכל זאת רציתי שוב לאמר שכתיבתך ברחבי הרשת ומחוצה לה מרתקת .

השאר תגובה