מי זוכר את דאריו מורנו

לפני שבוע פגשתי את אקיל אולוקאיה, חיפאי שנולד וגדל באיזמיר המעטירה. שמעתי קצת זכרונות משכונת אסאנסור בעיר: שם השכונה פרושו "מעלית" בצרפתית, על שם המעלית שבנה שם נסים לוי מאיזמיר, להקל על הטיפוס במעלה מדרגות תלולות.

אביו של אקיל עם חבר באיזמיר; הכיפה משמאל למטה שייכת לבית הכנסת של הקהילה באיזמיר, שלעברו נהגו אקיל וחבריו לזרוק אבנים – לא מסיבות אידיאולוגיות אלא מפני שהיו בו המון זגוגיות מפתות.

באיזמיר התנהלו בשנות השישים – כך זה נשמע, לפחות – חיים ים-תיכוניים נינוחים ורב-תרבותיים. לאקיל, שהגיע לארץ ב-1995, היו חברים בני הקהילה היהודית, וכך גם לאביו בתקופתו. אחד מן הידידים הטובים של אביו בצעירותו היה נער בשם דוד ארוגטה. ארוגטה, יליד 1921, בא ממשפחה ענייה מאוד, והתייתם מאביו בגיל צעיר. בילדותו חווה כנראה מצוקה רבה. הוא התפרסם לראשונה בסביבה הקרובה כשערך הופעות מאולתרות ושר שירים נפוליטניים; אחר כך היגר לצרפת והיה לכוכב גדול: הוא עשה זאת תחת שם הבמה המצלצל דאריו מורנו. בצרפת זכה להצלחה רבה; הוא שר ושיחק לצד בריג'יט בארדו ואדי קונסטנטין, וגילם את סאנשו פאנצ'ה במחזמר "דון קישוט איש לה-מנשה", לצדו של ז'ק ברל. אז הפך לכוכב גם בתורכיה מכורתו, עם גירסאות תורכיות ללהיטיו הלטיניים ("ממבו איטליאנו") שהיו החדירה הראשונה של פופ אירופאי לתרבות הפופולרית בתורכיה.

דריו מורנו עם בריג'יט ברדו

אקיל עצמו, בנערותו בשנות השישים והשבעים, העדיף להאזין לשירי מחאה של השמאל התורכי, אבל בכל זאת שמר פינה חמה ונוסטלגית בלבו לדאריו מורנו. עם הזמן גברו החיבה והעניין שלו במורנו, ובסופו של דבר הקים את אתר המעריצים www.dariomoreno.com, שרובו אמנם בתורכית אבל יש בו גם חלק באנגלית.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

קברו של דאריו מורנו – תמונה מתוך www.dariomoreno.com

כשדיבר אקיל על דאריו מורנו, שום דבר לא נשמע לי מוכר, להוציא סנשו פאנצ'ה, אבל חיפשתי קצת שירים שלו ברשת. מסתבר ששמו כרוך בכמה להיטי-ענק בני-אלמוות. אני משאיר למומחים לברר אם הביצועים שלו הם המקוריים או רק גירסת כיסוי. דאריו מורנו מת צעיר יחסית, אבל ביתו באיזמיר עדיין עומד ומעריכים שם את מורשתו – הרחוב בו ניצב הבית נקרא על שמו, ויש תוכניות להפוך אותו למוזיאון.

הסיפור כולו נועד לחובבי נוסטלגיה, בלי ספק – אני התרשמתי בעיקר מהזווית האיזמירית, ומכך שכאשר הלך דאריו מורנו לעולמו ב-1968, דאגה משפחתו להביאו לקבורה בבית העלמין של חולון, כיוון שרבים מבני משפחתו חיים בארץ.

"ז'ק ברל איבד את סנצ'ו שלו" ידיעה על מותו של דאריו מורנו.

6 תגובות בנושא “מי זוכר את דאריו מורנו”

  1. הקסמת אותי נואשות. דאריו מורנו? כמובן. תן לי שעה קלה לחפש משהו בניירות שלי, ואני חוזר עם פוסט קטן בענין

  2. שלום רב ושנה טובה למעריציי הדוד שלי דריו( דוד )מורנו אני האחיין שלו, הבן של אחותו מרי ואני נקרא על שמו ! אני ואמי שמחים לדעת שיש לדריו עדיין הרבה מעריצים בארץ ובעולם ואנו שמחים שלמרות הזמן שעבר אנשים עדיין אוהבים ומעריצים את שיריו המיוחדים ואת כישרונו. 

השאר תגובה